شاخه بندی اخبار


خطبه‌هاي نماز جمعه اول دي ماه 1396

خطبه‌هاي نماز جمعه اول دي ماه 1396

Date:1396/10/1

.


خطبه اول:

قال الله العظيم في کتابه الکريم: «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»[1]

خودم و همه عزيزان را به ورع و تقوا توصيه مي‌کنم. بحثم پيرامون آيات مبارکه‌اي است که زمينه قيام امام زمان(ارواحنا له الفداء) و جنبه‌هاي متنوعي که پيرامون اين مسئله جهاني است و در قرآن کريم مطرح شده است را انشاءالله به حول و قوه خداوند متعال بيان مي‌کنم. آيات شريفه‌اي که در اين زمينه آمده به چند دسته است. يک دسته از آيات در تحول جهاني ظهور دارد. احاديث هم در اين زمينه هست. ولي ظهور آيات مستغني از روايات است.

يک دسته از آيات آنچنان ظهور ندارد، ولي روايات صحيح و معتبر دارد. يک دسته از آيات ظهور ندارد و روايت هم دارد، اما از باب تأويل است نه از باب تفسير.

بنده بحثم پيرامون آيات شريفه‌اي است که مي‌توان گفت آيات اشاره‌اي دارد، ولي ظهور آنچنان ندارد. اما روايات صحيح و معتبر بر آن هست.

اين آيات در سوره مبارکه حديد از آيه 16 به بعد است. در آيه مبارکه 16 اين سوره آمده است: «أَلَم‌ْ يَأْن‌ِ لِلَّذِين‌َ ءَامَنُوَّاْ أَن تَخْشَع‌َ قُلُوبُهُم‌ْ لِذِكْرِ اللَّه وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ‌ِ»[2]؛ آيا زمان آن نشده است که دلها به ياد خدا باشد و دلها قسي و سنگ نباشد.

«وَ لا يَکُونُوا کَالَّذينَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ»؛ کساني قبل از شما بودند که کتاب بر آنها نازل شده بود. از پيامبر(ص) و نبوت دور شدند، دلهايشان قسي گرديد، زمان طولاني شد و نتوانستند و يا نخواستند که خودشان را به بيت وحي و نبوت وصل کنند، در اثر سنگدلي، گناه، ظلم، دروغ و زير پا گذاشتن حقوق مردم به فسق افتادند. خداوند متعال براي آنها پيامبري را فرستاد و آنها را نجات داد.

در اين زمينه روايات معتبر و صحيح است که منظور از اين جمعيت، امت اسلام است که مي‌گويد آيا از آنها ياد نمي‌گيريد و از آنها درس نمي‌گيريد که به چه بلاهايي دچار شدند تا پيامبر ديگري آمد. شما نسبت به امام زمان(عج) مطمئن و معتقد باشيد. شک نکنيد. حالت انتظار داشته باشيد. حقوق مردم را رعايت کنيد. قساوت قلب نداشته باشيد. قساوت قلب که در اين آيه شريفه و آيات شريفه ديگر آمده است: «خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى? أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ»[3] چشمها کور شده و حقيقت را نمي‌بيند. گناه، ظلم و ستم را نمي‌بيند. حرفهاي زشت را نمي‌بيند. حقي که همسر، ارحام و همسايگان به او دارند، نمي‌بيند. چشمش تبديل به کوري شده است. گوش دارد، ولي گوشش هم نمي‌شنود. ناله و آه ديگران را نمي‌شنود. مي‌بيند اينچنين و آنچنان در جهان اسلام کشته مي‌شوند، ولي گوش او کر است. قلب او هم بسته است و درک نمي‌کند. اين آيات شريفه در رواياتي است که معتبر است و بنده دو حديث معتبر را خدمتتان عرض مي‌کنم.

حديث اول در غيبت نعماني است. يک حديث ديگر هم در کمال‌الدين صدوق است. عن علي بن حاتم، عن حميد بن زياد، عن الحسين بن محمد بن سُماعه، عن علي بن حسن بن سُماعه، عن احمد بن حسن ميثمي، عن سُماعه و غيره، عن ابي عبدالله(ع) نزلت هذه الآيه في القائم آل محمد. اينها از ابي عبدالله(ع) نقل کرده‌اند اين آيات کريمه 16 و 17 حديد درباره امام زمان(عج) نازل گرديده است.

«أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ»‌ِ؛ زمان گذشت و از نبوت دور شدند و دروغ و فساد در خانه‌هايشان رخ داد. دلهايشان قسي شد. «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»[4]

آن روايت در تفسير اين آيات اينست که «و لا يکونوا و طال و قست قلوبهم»؛ زمان طولاني مي‌شود، دلها قسي مي‌شود، گناه در جامعه زياد مي‌شود، سنگدل مي‌شوند، آه و ناله‌ها را مي‌بينند بر آنها اثر نمي‌کند، اصلاً باکي ندارند. در گريه‌ها و ناله‌هاي ديگران باکي ندارند. دلها قسي مي‌شوند، هيچ چيز را نمي‌توانند ببينند.

در غيبت نعماني سند چنين است: علي بن حاتم، عن حميد بن زياد، عن الحميد بن زياد، عن حسن بن محبوب، عن علي بن حسين بن محمد بن سماعه، عن احمد بن حسن ميثمي، عن ابن محبوب، عن مؤمن بن طاق که اين حديث را از امام صادق(ع) نقل کرده که حضرت فرمود: «اعلموا أن الله يحيي الأرض بعد الموتها»؛ يعني «يحيي الله عزوجل بالقائم بعد موتها»؛ بعد از اينکه زمين مُرد و بعد از اينکه شيعيان اينچنين شدند، شما شيعيان شک و ترديد نداشته باشيد که چنين روزي بر شما خواهد آمد و شما چنين روزي را خواهيد ديد و شک و ترديد نداشته باشيد. ما در جامعه مسئله قيام امام مهدي(عج) را مي‌بينيم. دنيا با مشکل روبرو شده است. بايد بدانيم حکومت جهان مکتب است. مکتب وقتي مي‌تواند زنده باشد که انسان را توصيف کند، انسان را تعريف کند و حوائج مردم را بيان کند، نياز جامعه را بگويد. مکتب بايد کردار و صفات انسان را بيان کند، وظايف انسان را بيان کند، تکليف يعني تکامل انسان و خلقت. خلقت يعني ارزش انسان. اگر تکامل نبود، خلقت نبود. خلقت براي رشد است. خلقت براي اينست که اسماءالحسناي الهي همه بروز و ظهور کند و لذا در اين آيه شريفه 18 سوره حديد که مي‌فرمايد: «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»[5]؛ مقصود مهدي موعود ارواحنا له الفداء است.

فخر رازي از علماي اهل سنت در ذيل اين آيه کريمه در کتاب تفسيرش مي‌نويسد: «هذا تمثيلٌ»؛ اين مثالي است که خدا زده است که زمين را بعد از مردن زنده مي‌کنيم. زمستان و خزان و تابستان و سبزي برگها مثال است. مثال است براي کفر و ايمان، براي رحمت و غضب. فخر رازي مي‌گويد خداوند چنين روزي را خواهد آورد. آلوسي با اينکه متعصب به غلط است، ولي در تفسيرش نسبت به اين آيات و ائمه اين تعصب را به خرج نمي‌دهد و مي‌گويد اين مثال نيست و چنين روزگاري خواهد آمد؛ يعني اي انسان همواره ، بهار و تابستان مي‌بيني. بهار آبادي بعد از زمستان و خزان است.

در سفري که به واتيکان داشتم يک ملاقاتي با راتسينگر داشتم. آن زمان ايشان رئيس کميته علمي واتيکان بود و بعد مقام پاپي پيدا کرد. با او همين بحث را مي‌کردم و به ايشان گفتم شما چطور مي‌گوييد وقتي عيسي‌بن مريم بيايد، قيامت خواهد بود. ما مي‌گوييم حکومت خواهد کرد و وزير امام مهدي(عج) خواهد شد. شما به چه دليل مي‌گوييد قيامت خواهد آمد. گفت در انجيل ما اينطور آمده که همه چيز مرده است، درختان و زمين مرده است. با وجود او زمين زنده خواهد شد. گفتم اين تعبير درباره مهدي(عج) است و همين آيه مبارکه را براي ايشان خواندم. احاديث صحيح و معتبر داريم. اينکه زنده خواهند شد، حرف درستي است. آدمي که ظلم مي‌کند و يا دروغ مي‌گويد زمين زير پايش مرده است، چون خودش مرده است. آدمي که قسي‌القلب است، روي زمين ايستاده، ولي چون خودش مرده است زمين زير پاي او نيز مرده است. آدمها وقتي مرده باشند، روح ندارند، انسانيت ندارند، زمين مرده‌ است. راتسينگر متنبه شد و گفت بعداً بايد در اين‌باره راجع به انجيل بحث کنيم. قرآن کريم مي‌فرمايد زمين زنده مي‌شود. ما که شيعيان و پيرو آن حضرت هستيم. در آن روايت هم امام باقر(ع) مي‌فرمايد که در زمان غيبت است که دلها قسي خواهد شد. پناه به خدا مي‌بريم. در عصر غيبت است که انسانها به گناه خواهند افتاد. اي عزيزان! بياييم از منتظران باشيم. زندگيمان را تميز کنيم. اتاق خانه‌مان زنده باشد، قلبمان بيدار باشد. گوش و چشممان بيدار باشد.

 

خطبه دوم:

خودم و عزيزان را به ورع و تقوا توصيه مي‌کنم. حديثي را در آغاز سخنم عرض مي‌کنم. آن حديث اينست. همينطور که مي‌دانيم فردا سالروز ولادت حضرت عبدالعظيم حسني است. بنده حديثي از حضرت عبدالعظيم حسني عرض مي‌کنم و دور آن حديث مطلبي دارم و مطالب ديگري هم هست که بطور خلاصه بيان مي‌کنم. آن حديث اينست: از عبدالعظيم حسني از سليمان بن جعفر جعفري نقل مي‌کند و مي‌گويد سمعت عن عبدالعظيم الحسني، عن سليمان الجعفري، عن موسى بن جعفر، عن آبائه شنيدم که او از پدرش امام صادق(ع) نقل مي‌کند و او از زين العابدين(ع) و او از امام حسين(ع) نقل مي‌کند که امام حسين(ع) فرمود: «مرّ اميرالمؤمنين برجل بفضول الکلام»؛ حضرت اميرالمؤمنين(ع) به يک نفر گذشت که خيلي حرف مي‌زد. «فوقف»؛ ايستاد يک خرده حرفهايش را زد. بعد اميرالمؤمنين(ع) فرمود: «ياهذا إنك تملي على حافظيك كتابا إلى ربك فتكلم بما يعنيك ودع مالايعنيك»[6]؛ تو املاء مي‌کني بر دو ملکي که طرف راست و چپ تو هستند، تو مي‌گويي و آنها هم مي‌نويسند. اين کتاب هم در دست خداست.  «فتكلم بما يعنيك ودع مالايعنيك»[7]؛ حالا که دو نفر کلمات تو را مي‌نويسند، حرفي که مفيد نيست و مضر هست را نزن.

در اينجا بنده به جامعه خودمان و سياست داخلي خودمان عرضي دارم. بحثي که هست مي‌بينيم دنيا کاملاً خودش را عليه کشور ما بسيج کرده است، اينکه خودش را بسيج کرده، نه عليه سرزمين ايران، بلکه عليه جمهوري اسلامي. نه عليه عموم مردم، بلکه عليه مردم با اين عقيده اسلام، ايمان، شجاعت، مقاومت و بصيرت در برابر دشمن. اينها براي دشمن سنگين است. مسائلي که الآن در دنيا ملاحظه مي‌کنيم، از يکطرف مي‌بينيم يمن خودش موشک دارد و يا از ديگران مي‌گيرد و به رياض پرتاب مي‌کند. آنوقت آمريکا مي‌گويد که ايران اين موشک را به يمن داده است. با اينکه کارشناسان همه گفته‌اند نشانه‌هاي اين موشک، مال ايران نيست، ولي باز آنها حرف خود را مي‌زنند. چرا؟ چون مي‌خواهند همه جهان را عليه ايران بسيج کنند. خودشان ميلياردها دلار به سعودي سلاح مي‌دهند. پول ملت سعودي را از اين حاکم بدبخت مي‌گيرند و صرف کشتن مردم يمن مي‌کنند. در بيچاره‌تر کردن کشور يمن و در کشورهاي اسلامي را بهم بريزند و جنگ را به داخل اين کشورها ببرند. ترامپ خبيث مي‌گويد ما بنا داريم که در خارج از مرزها عدالت و صلح برقرار کنيم. اين شعار دروغين را اين دجال به کذب مي‌گويد و مي‌خواهد تمام فرومايگي‌ها را با اين شعارهايش جبران کند. با اين کارهايي که کرده، ملت آمريکا را کوچک کرده است؛ براي اينکه خودش را توجيه کند اين حرفها را مي‌زند و يا براي آنکه خودش را توجيه کند، مقر حکومت خود و پايتخت صهيونيست را قدس قرار مي‌دهد. با اين حرف دنياي اسلام را عليه خود بسيج کرده است. اين حرفهايي که مي‌زند براي اينست  که مي‌خواهد خودش را توجيه کند. اين غلط را بر روي غلطهاي ديگر مي‌گذارد. آمريکا ضد اسلام بوده و هست. همانطوريکه امام خميني(ره) گفت آمريکا ضد اسلام است. شوراي امنيت و سازمان ملل آمريکا را محکوم مي‌کنند. دنياي امروز، دنيايي پر از فساد و قساوت است. بسيج عليه جمهوري اسلامي ايران است، چون ايران انسانيت را مطرح مي‌کند. اينها کار خودشان را مي‌کنند، ولي خداوند متعال نقشه‌هاي آنها را خنثي مي‌کند. اينها چقدر اميد به داعش داشتند. آل سعود چقدر اميد به داعش داشت، ولي داعش مُرد و به جهنم واصل شد. ترامپ و قبل از ترامپ رئيس جمهور قبلي مي‌گفتند که عراق بايد تجزيه شود. به آدمهايي هم که آنجا گمارده بودند گفته بودند که بايد عراق تجزيه شود و آنها را وادار به تجزيه عراق کردند. ولي بحمدلله عراق استقلال خود را با شجاعت و ايستادگي بدست آورد. بنابراين اين وضع دنيا در برابر ايران است.

 ايران بايد چکار کند؟ ما بايد از نظر فکر، بصيرت و آشنا بودن به زمان بيدار باشيم. ما بايد اين مسئله را درک کنيم که دنيا در چه حالي است و اينها را بفهميم. جمهوري اسلامي اين همه شهيد داد تا جمهوري اسلامي رشد کند. بنظر من اگر بگويم جمهوري اسلامي حرم است، تعبير افراطي نکرده‌ام. جمهوري اسلامي حرم است، چون آن چيزي که در جمهوري اسلامي است، اسلام است، علي(ع) و فاطمه(س) و حضرت

مهدي ارواحنا له الفداء است. آنچه در جمهوري اسلامي بايد پياده شود، اسلام است. اين قانون اساسي است که ما بر همين اساس داريم. اين قوايي است که ما بر همين اساس داريم. بنابراين برگردم به همان حديثي که عرض کردم. حضرت عبدالعظيم از چند نفر از موسي بن جعفر(ع) از اميرالمؤمنين(ع) است که حرفي که مي‌زني، ملک دست راست و چپ تو به سوي خداوند مي‌نويسند. پس حرفها و حرکتها باقي مي‌مانند. حالا من مي‌خواهم از اين تريبون موعظه‌اي کنم. هيچ نظري هم ندارم. فقط از اين پايگاه پيغمبر اکرم(ص) موعظه مي‌کنم و عرضم اينست که نظام جمهوري اسلامي که به تعبير بنده حَرَم است، با اين تعبير بنده با اين همه فداکاري که شده است، ارکان اين نظام نبايد تضعيف شود، نظام کار خود را مي‌کند. قواي ثلاث(چه مجريه، چه مقننه، چه قضائيه) کار خود را مي‌کنند، کار هم وسيع و مشکل است. آنها به اين کار تن داده‌اند و دارند اداره مي‌کنند. اگر کسي با دولت، با قوه قضائيه، با مجلس حرفي دارد، در جلسات خصوصي بزند. اگر هم صحبت در جلسه خصوصي را کافي نمي‌داند، چند نفر آشنا، دانشمند و حَکَم بگذارد و اين سخنان را بگويد. همينطور حرف زدن و چه بسا حرف خلاف واقع زدن و چه بسا رسانه‌ها حرف خلاف واقع را بزنند و چندتا دروغ روي آن بگذارند و بگويند و جامعه را متزلزل کنند، دست اندرکاران را دلسرد کنند، مشکلات براي مردم ايجاد کنند و ملت را تکان بدهند و اين سخنان را در ميان اين ملت خوب، فداکار و ايثارگر بکشانند. همه ما زير چتر جمهوري اسلامي ايران بسر مي‌بريم. رهبري اين نظام که انشاء الله بدست امام عصر(عج) عاجلاً برسد؛ فقيه جامع الشرايط است، همه به همراه او هستند. بنابراين آنهايي که کار مي‌کنند، زير اين چتر در تمام ابعاد کشور با زحمت کار مي‌کنند، بدانند اگر انتقادي دارند به اصل جامعه نکشانند. اين به جامعه کشاندن حرفها را بيرون مي‌برد و دشمن را خوشحال مي‌کند. با اينکه بحمدلله با بودن رهبر چنين آگاه و جامع‌الشرايط، کشور از گزند دشمنان درامان است، ولي اين مسائل را به جامعه کشاندن حرفها را زياد مي‌کند همينطور حرف زدن و چه بسا حرف خلاف واقع زدن و چه بسا رسانه‌ها حرف خلاف واقع را چندتا دروغ رويش بگذارتند و بگويند و اين به جامعه کشاندن حرفها را زياد مي‌کند دشمن را خوشحال مي‌کند. ولي بايد همه از جمله ملت و دولت متن جامعه را حفظ کنيم. وظيفه در شرايط کنوني حفظ نظام و امنيت نظام است.

خودم و عزيزان را به ورع و تقوا توصيه مي‌کنم.

 

پي نوشتها:


[1]. حديد/17.

[2].حديد/16.

[3]. بقره/7.

[4]. حديد/17.

[5]. همان.

[6]. امالي صدوق،  ص21.

[7]. همان.

 


Rss Services Print  - (4 Body)  Visitor Count: 363
Add Comments
Name:
Email:  
User Comments:
کد امنیتی: تصویر امنیتیتغییر عکس