شاخه بندی اخبار


خطبه هاي نماز جمعه تهران در تاريخ 26 آبان 1396

خطبه هاي نماز جمعه تهران در تاريخ 26 آبان 1396

Date:1396/8/26

.


خطبه اول:

قال الله العظيم في کتابه العظيم: «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ»[1]

سالروز رحلت خاتم‌الانبياء و حضرت مجتبي و شهادت حضرت امام رضا صلوات الله عليهم اجمعين را به تمام انسانهاي حق‌جو و به ملت بزرگ ايران و امت اسلام و رهبر عزيز انقلاب و به همه شما شنوندگان و بينندگان عزيز تسليت عرض مي‌کنم.  مورخين درباره روز رحلت پيامبر اکرم(ص) مباحث مختلفي دارند. ولي مشهور 28 ماه صفر است. امروز شايد وسط روز بود که روح نامحدود پيامبر اکرم(ص) درحاليکه سر مبارکش در دامن اميرالمؤمنين(ع) بود، پرواز کرد و به سفارش خود ايشان به حضرت اميرالمؤمنين(ع) که فرمود وقتي روح از بدنم خارج مي‌شود، تو دستانت را در مقابلم قرار بده و بعد آنرا به سر و صورتت بکش و بعد کلماتي در همين بستر به اميرالمؤمنين(ع) فرمود که حضرت علي(ع) فرمود از هر کلمه‌اي هزار باب از علم براي من باز شد.

مشهور علما نوشته‌اند 28 صفر روز دوشنبه بود. در اعلام الوري از ابن عباس نقل مي‌کنند بر پيامبر اکرم(ص) روز دوشنبه وحي نازل شد. بعضي نيز رحلت ايشان را جمعه گفته‌اند. بعضي ديگر هم رحلت حضرت را روز دوشنبه گفته‌اند. بعضي گفته‌اند روز رحلت پيامبر اکرم و بعثت آن بزرگوار هر دو روز دوشنبه بوده است. وقتي که پيامبر اکرم(ص) از مکه خارج شد، دوشنبه بود. همچنين وقتي پيامبر اکرم(ص) به مکه برگشتند و فتح مکه صورت گرفت، دوشنبه بود. روزي که رسول خدا(ص) رحلت فرمودند، نيز روز دوشنبه بود. اگر روز دوشنبه باشد، روز چهارشنبه پيامبر(ص) را به خاک سپردند. يعني از دوشنبه وسط روز که جان مبارک حضرت به آسمان پرواز کرد، بدن مقدس ايشان در خانه بود. اميرالمؤمنين(ع) بر پيکر آن حضرت نماز گذاشتند. بعد مردم در خانه آمدند، اميرالمؤمنين(ع) فرمودند پيامبر امام همه بوده است. در نماز بر ايشان امامت نبايد بکنيد. دسته دسته مردم بيايند و نماز بگذارند. و لذا مردم مدينه و مردم جاهاي مختلف در سه روز دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه آمدند و نماز بر پيامبر اکرم گذاشتند. اميرالمؤمنين مي‌فرمود ده تا ده تا وارد منزل بشوند. بعضي از روايات دارد که در آن زمان نماز به اين صورت نبود که تکبير بگويند و دعا کنند. البته اين نماز را اميرالمؤمنين گذاشتند، ولي گروه گروه که مي‌آمدند يکي وسط آنها مي‌ايستاد مي‌گفت: «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليما»[2] و با همين نماز را خلاصه مي‌کردند. نماز اصلي را اميرالمؤمنين(ع) گذاشتند. البته در سقيفه هم بحث و جاروجنجال خلافت بود و آنها نيامدند نماز بگذارند. آن نماز اصلي را اميرالمؤمنين(ع) گذاشتند. پيامبر اکرم(ص) وقتي سرشان در دامن حضرت علي(ع) بود، به ايشان سفارش کرد که تا زماني که مرا در خاک بگذاريد، ازمنزل خارج نشويد. لذا اميرالمؤمنين(ع) از منزل بيرون نيامد تا او را به خاک بسپارد. اين جريان يک قطعه‌اي از تاريخ است.

 البته آنچه عرض مي‌کنم نه تنها از تاريخ شيعه است، بلکه از تاريخ شيعه و سني نيز نقل مي‌کنم. پيامبر در خانه عايشه ام‌المؤمنين در حال احتضار بود و سرش به دامن اميرالمرمنين(ع) بود. فاطمه(س) کنار بستر آمد. به چهره پيامبر که در حال احتضار بود، نگاه مي‌کرد. زمزمه کرد: «آن چهره زيبا و روشني که به برکت چهره زيباي تو آسمان باريد...» وقتي حضرت فاطمه اين را زمزمه مي‌کرد، با گريه زمزمه مي‌کرد. با گريه زمزمه کردن يک صدايي دارد. پيامبر اکرم(ص) چشمان مبارکشان را باز کردند. پيامبر اکرم(ص) با صداي ضعيفي فرمود: دخترم! اين ابياتي است که ابوطالب مي‌خواند. تو اين شعر را نخوان. تو اين آيه شريفه از قرآن را بخوان که: «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ»[3] محمد(ص) رسول خداست، اگر بميرد و يا شهيد شود شما به اصل جاهليت برمي‌گرديد؟ يعني فاطمه جان در اين لحظه سرنوشت جهان بشريت و امت مطرح است. چيزي را بگو که به فکر و هدف من مربوط است. اينکه چهره من زيباست و خدا به خاطر همين صورت من خشکسالي را از مکه برداشت. اين قصه‌اي در واقعه‌اي بوده است. تو برنامه آينده را بگو. چون پيامبر اکرم(ص) نگران برنامه آينده بود و لذا پيامبر اکرم(ص) به طرف قبرستان بقيع کردند و فرمودند: السلام عليکم اهل القبور، ليهنئکم ما اصبحتم فيه مما فيه الناس[4] به شما خفتگان در زير خاک تبريک مي‌گويم که در دل خاک هستيد بر شما مرگ مبارکباد زيرا ملتي که زنده است اصلاً در گرفتاري افتاده‌اند ولي شما رفتيد و در گرفتاري نيفتاديد.

اقبلت الفتن کقطع الليل المظلم يتبع آخرها اولها؛ فتنه‌ها پشت سر هم دارد مي‌آيد. اين فتنه‌ها تا ظهور حضرت مهدي(ع) ادامه دارد. هر يک پس از ديگري مي‌آيد. چنين روزي براي شما هست اي زنده‌ها. خوشا به حال شما که مرديد اي مرده‌ها.

پيامبر اکرم(ص) خواستند اين مطلب را براي فاطمه بگويند که آينده چه خواهد شد. به فکر آينده و ميراث من باشيد. دخترم مراقب ميراث من باش. ميراث پيامبر چيست که به فاطمه(س) فرمودند مراقب آن باش. آنچه ميراث پيامبر(ص) بود، خبرها و احاديث متواتر است که فرمود: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً» [5]. اگر من رفتم، فتنه‌ها هست، ولي به آنچه وصيت کردم يعني کتاب خدا و اهل بيت من که حافظ کتاب خدا هستند، عمل کنيد گمراه نمي‌شويد؛ يعني ميراثي براي شما به نام قرآن و حافظ قرآن گذاشتم.

اين نکته را به صورت فهرست و خيلي فشرده به اهل فن از علما و محققان عرض مي‌کنم که حديث ثقلين به صورت متواتر از اهل سنت «کتاب الله و عترتي» است، ولي «کتاب الله و سنتي» از سه نفر از صحابه آمده است. کساني که اين سخن را از صحابه نقل کرده‌اند، دروغگو بوده‌اند مثلاً از سعيد خُدري نقل کرده‌اند که ناقل خود ناصري بوده است و لذا علماي اهل سنت هم اگر سخن مرا مي‌شنوند، عنايت بر اين نکته دارند که اين سه چهار نفر کتاب الله و سنتي را که نقل کرده‌اند، به نقل آنها اصلاً اعتباري نيست. ولي بسياري از اصحاب که 57 نفر از آنها از بزرگان هستند، مسئله غدير را با «کتاب الله و عترتي» نقل کرده‌اند. عقلاً هم «عترتي» درست است نه «سنتي». چون سنت مثل قرآن کتاب صامت است، همانطوريکه قرآن ساکت است، سنت هم ساکت است. همانطوريکه قرآن را مي‌شود به تعابير مختلف درآورد، سنت را هم مي‌شود به تعابير مختلف تعبير کرد. فلذا سنت هم مثل کتاب خدا بايد انساني باشد معصوم. از خاندان وحي، آگاه به وحي، مفسر وحي. مبيّن وحي و اين مطلبي است که بسياري از علماي اهل سنت به آن تکيه دارند که اهل بيت پيامبر عالم به وحي هستند و وحي را کاملاً مي‌شناسند. بنابراين بر اين اصل و اساس تکيه کرده‌اند. حافظ وحي اهل بيت(ع) هستند. امروز که روز شهادت حضرت مجتبي(ع) به قول مشهور مورخين است. ايشان يکي از کساني است که حافظ قرآن است. امام حسين(ع) هم حافظ قرآن است، ولي امام مجتبي(ع) چنين بود. بنده درباره حضرت مجتبي(ع) دو کلمه خلاصه عرض مي‌کنم. کلمه اول اينست. اين کلمه را فقط شيعه نمي‌گويد. اين کلمه را از ارشاد مفيد که از بزرگان شيعه است و از تاريخ ابن اثير از کامل ابن اثير نقل مي‌کنم که هر دو اين را گفته‌اند. ارشاد مي‌گويد جماعتي از رؤساي قبايل که از لشکر معاويه بودند، يک نامه‌اي سِرّي به معاويه نوشتند. نوشتند تو به سوي کوفه بيا و به آمدن عراق عجله کن. نگران نباش، ما حسن بن علي را وقتي به به نزديک لشکر او رسيدي، مي‌گيريم و تسليم تو مي‌کنيم. اين نامه‌ها را معاويه براي امام مجتبي(ع) فرستاد و به حضرت گفت شما با اين افسران مي‌خواهي با من بجنگيد.

وضع امام مجتبي چنين بود. اگر حضرت امام حسن(ع) مي‌خواستند بجنگند، صلحا شهيد مي‌شدند و در پايان هم حضرت را دستگير مي‌کردند و به معاويه تحويل مي‌دادند. بعد از جرياني که امام حسن صلح را پذيرفت، يک خطبه‌اي ايراد کرد و در آن خطبه فرمود: «واللّه ما يثنينا عن أهل الشام شک ولا ندم»، ما در جنگ با اهل شام نگران بوديم.

«و إنّما کنا نقاتل أهل الشام بالسلامة و الصبر»؛ لشکر با شجاعت مي‌جنگيد. زمان پدرم دنياي شما پشت سرتان بود و دين شما جلوي شما بود، ولي امروز دين شما پشت سر شما است و دنياي شما جلوي شما است. کامل مي‌نويسد اين سخنان امام صداي گريه همه مردم را بلند کرد و تمام ضجه مي‌زدند.

بنابراين نکته اينجاست که اهل بيت(ع) همه حافظ قرآن هستند و اين کتاب خدا که امروز هم خوشبختانه جهان اسلام به تبعيت از بزرگان اسلام که در کتابها نوشته‌اند، براي اهل بيت عظمت خاصي قائل هستند. اين اربعين سيدالشهدا که سني و شيعه و مسيحي رفتند و به اربعين احترام مي‌گذارند. بقاء دين پيامبر اکرم(ص) بايد براساس قرآن و تبيين و عمل اهل بيت(ع) باشد. دين جلو است و دنيا عقب است. تقوا و امانت، حق پرستي و صدق جلو است. اول به قرآن نگاه کنيم. به عترتي که حضرت وليعصر(عج) فرمودند نگاه کنيم. آن عترت اساس است و بايد برآن اساس حرکت کنيم. خودم و عزيزان را به تقوا توصيه مي‌کنم.

 

خطبه دوم:

در اين خطبه چند نکته را به‌صورت فهرستوار عرض مي‌کنم. ابتدا تسليت به بازماندگان زلزله اخير که کشور و ملت را عزادار کرد. ولي آنها که رفتند، با غفران ذنوب رفتند. همانطوريکه در بعضي از احاديث ماست، کسي که ديوار و سقف بر او خراب شود، ثواب شهيد دارد. بنابراين اينها اجر و مزد خاصي دارند و انشاء الله خداوند به بازماندگان صبر مرحمت کند و در برابر آن صبر هم به شما خداي متعال پاداشهايي در دنيا و آخرت مرحمت خواهد کرد. و اما آنچه وظيفه مردم است، اولاً قدرداني از مردم بزرگوارمان که براي زلزله‌زدگان کمک فرستادند. از دولت محترم، سازمان اوقاف، تشکيلات مختلف، نهادها، شهرداري، و جاهاي مختلف که کمک کردند، نيز تشکر مي‌شود. جاي قدرداني از مردم مهربان ما هست؛ ولي حديثي از پيامبر اکرم(ص) است و اين حديث را براي آنان که قدرت مالي دارند و کمک نکردند، عرض مي‌کنم: « مَن اَصبَحَ وَ لَم يَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمينَ فَلَيسَ بِمُسلِم»[6]؛ اگر کسي صبح کند و به گرفتاري مسلمين اهميت ندهد، مسلمان نيست.

در حديث ديگري است: «وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ»[7]؛ كسي فرياد و استغاثه انساني را بشنود كه مسلمانان را به ياري وكمك مي طلبد و به ياري او نرود، مسلمان نيست.

بنابراين مسلمان بودن آثاري دارد. کساني که توان دارند، خانه‌سازي را برعهده بگيرند و به بهترين وضع مسکن‌سازي کنند. در تمام کارها چنين باشند. هر انساني که فطرت بيداري دارد، چنين است مخصوصاً در کشور ما که مردم ايمان و ايثار خود را نشان داده‌اند. ولي گاهي در اين فضاي لطيف و پرجاذبه کمک و خدمت و حماسه، يک صداي ضعيف و کثيفي از حلقوم آدم شريري در گوشه‌اي بلند مي‌شود که مي‌گويد حتي کمک به زلزله‌زدگان ايران هم نکنيد. اين صداي ضعيفي که بوجود آمده است، بر همين اساس است که در دنيايي که ما زندگي مي‌کنيم، وقتي اين زلزله مهيب رخ داد، به جاي اينکه دنيا براي کمک کردن تشويق شوند، اين اشرار اينطور حرف مي‌زنند. اين بدبختي دنيا است که رئيس جمهور آمريکا اينقدر لجنوار صحبت کند. اين بدبختي دنياست که کشور و دولتي به نام آل سعود که مي‌گويد من حامي حرمين هستم اينچنين در يمن  و سوريه جنايت کند. الآن هم نقشه‌ها براي کشورهاي اسلامي دارد. اين کشور اعلام مي‌کند ما بودجه را مي‌دهيم و از اسرائيل درخواست مي‌کند که به کجا حمله کند. اينها بدبخت و ذليل هستند.

نظام خلقت، نظام الهي است. اينها غرق در شهواتشان هستند و با بند و وصلهايشان خيال مي‌کنند خورشيد و منظومه شمسي را در اختيار دارند.

براي همه عزيزاني که در اين حادثه اخير از دنيا رفتند، طلب استغفار مي‌کنيم و براي مجروحان زلزله‌ اخير شفا و براي بازماندگان اجر و ثواب و پاداش الهي در دنيا و آخرت مسألت داريم.

مطلب ديگر بحثي است درباره سعد حريري. اين بساط نشان مي‌دهد که دشمن چقدر براي کشورهاي اسلامي نقشه طراحي مي‌کند. لبناني که آرام است و مي‌خواهد منطقه را متشنج کند. ولي به حول و قوه خدا طوايف و مردم لبنان بيدارند. از همه آنها مخصوصاً از آقاي سيد حسن نصرالله تشکر مي‌کنيم که با بيان خوبشان گفتند که وقتي سعد حريري به لبنان بيايد، همه از او استقبال خواهند کرد. اينکار درست به معناي خنثي کردن توطئه آل سعود و صهيونيست و آمريکاست. همين وحدت و اتحاد شما، و همين که دور او را بگيريد، برخلاف آنچه او قصد داشته است براي ملت لبنان يک يادگار بزرگ و باارزش است.   

نکته ديگر اينست که در اين زمان حساس، بايد ميراث پيامبر اکرم(ص) را حفظ کنيم. ملتهاي مسلمان! لبنان! ايران! يک انسجام و وحدتي بايد در براير اين همه توطئه‌هاي دشمن پيدا کنيم. «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ»[8] دشمنان مي‌خواهند ما به جاهليت برگرديم. ولي نداي پيامبر اکرم(ص) اينست که به جاهليت برنگرديم. اين با هم بودن و وحدت، وظيفه همه مسلمانان در کشورهاي اسلامي است. و حتي بعضي از دولتهاي پست و عقب افتاده و شرير مانند حکام آل سعود ملتها و مردم از آنها جدا شوند و آنها را محکوم کنند. مسلمانان در همه جاي دنيا بايد متوجه به اين اساس وحدت باشند. در داخل کشور هم وظيفه ماست. دشمن ما آمريکا و صهيونيست معلوم هستند. اوضاع روشن است. وحدت و انسجام مهم است. ولايت فقيه در کشور ما محور و قطب است. ولايت فقيه بسان سنگ و ميله دور آسياب است که در حول دور آن ميله، آسياب مي‌چرخد. شجاعت، شهامت، ايثار، فداکاري و وحدت بايد باشد، اين شعارهاي لبيک يا حسين، لبيک يا زينب و شهادتها دشمن را عقب مي‌زند. دشمن را مأيوس مي‌کند. اين وظيفه‌اي در سطح جهان اسلام است.

نکته ديگر هم درباره وقف است. کسانيکه تمکن مالي دارند، وقف کنند. آنچه که ميل دارند را وقف کنند که اين وقف براي آنها باقيات و صالحات هست.

نکته ديگر اينکه تشکر از  نيروهاي مسلح است که در تمامي مراسمها شرکت دارند. براي آنها اجر را از خداي متعال درخواست مي‌کنيم.    

 


[1]. آل عمران/ 144.

[2].احزاب/56.

[3]. آل عمران/ 144.

[4]. اعلام الوري، ص82.

[5]. وسائل الشيعه، ج 27، ص 33؛ مسند احمد، الإمام احمد بن حنبل، ج 3، ص 14.

[6]. الكافي، ج‏ 2، ص 164، ح 5 ؛ تهذيب الاحکام، شيخ طوسي، ج 6، ص 175، ح 29 ؛ بحارالانوار، ج 71، ص 339، ح 120.

[7]. كافى، ج 2، ص 164، ح 5.

[8]. آل عمران/ 144.

 


Rss Services Print  - (5 Body)  Visitor Count: 630
Add Comments
Name:
Email:  
User Comments:
کد امنیتی: تصویر امنیتیتغییر عکس