شاخه بندی اخبار


مشروح خطبه‌هاي نماز جمعه تهران در تاريخ 21 مرداد ماه سال 95 به امامت آيت الله امامي کاشاني

مشروح خطبه‌هاي نماز جمعه تهران در تاريخ 21 مرداد ماه سال 95 به امامت آيت الله امامي کاشاني

Date:1395/5/23

.


 

قال الله العظيم في کتابه الکريم: «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديد»[1]

دهه کرامت، ولادت حضرت معصومه(س) و ولادت ثامن الحجج حضرت امام رضا صلوات الله عليهم اجمعين را تبريک عرض مي‌کنم.

بحثم پيرامون حديثي از امام هشتم(ع) است. مردي به نام احمد بن عمر با يکي از دوستانش، خدمت امام رضا(ع) مي‌آيد. اين مرد مي‌گويد بر امام رضا(ع) داخل شدم و به حضرت گفتم: «جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّا كُنَّا فِي سَعَةٍ مِنَ‏ الرِّزْقِ‏ وَ غَضَارَةٍ مِنَ الْعَيْشِ فَتَغَيَّرَتِ الْحَالُ بَعْضَ التَّغْيِير»[2]؛ يا ابن رسول الله! وضع ما خوب بود. زندگي مرفهي داشتيم. ولي زندگي ما دگرگون شد و رزق و روزي ما کم شد. «فَادْعُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَرُدَّ ذَلِكَ إِلَيْنَا»؛ شما دعا کنيد تا روزهاي مرفه و پر از رزق به ما برگردد.

امام هشتم(ع) فرمودند: «أَيَّ شَيْ‏ءٍ تُرِيدُونَ تَكُونُونَ مُلُوكاً أَ يَسُرُّكَ أَنْ تَكُونَ مِثْلَ طَاهِرٍ وَ هَرْثَمَةَ وَ إِنَّكَ عَلَى خِلَافِ مَا أَنْتَ عَلَيْهِ»؛ منظور شما چيست؟ مي‌خواهيد از ملوک يا پادشاهان باشيد؟ مي‌خواهيد مثل جنايتکاراني مثل طاهر و هرثمه باشيد؟ من تو را چنين نمي‌شناسم که بخواهي چنين باشي. تو مردي وارسته هستي و نمي‌خواهي چنين باشي.

«قُلْتُ لَا وَ اللَّهِ مَا يَسُرُّنِي أَنَّ لِيَ الدُّنْيَا بِمَا فِيهَا ذَهَبا وَ فِضَّةً وَ إِنِّي عَلَى خِلَافِ مَا أَنَا عَلَيْه»؛ اين مرد گفت قسم به خدا، من هيچگاه خوشحال نمي‌شوم که تمام دنيا را پر از پول و نقره و طلا کنند و به من بدهند، تا غير از اين باشم.

امام رضا(ع) فرمودند: «فَمَنْ أَيْسَرَ مِنْكُمْ فَلْيَشْكُرِ اللَّهَ»؛ کسي که به کم قانع بود و به آنچه خدا برايش تعيين کرده راضي بود، چنين فردي در دايره سپاسگذاري خدا قرار گرفته است. بعد حضرت اين آيه شريفه که در سوره ابراهيم است را تلاوت فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ ـ وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديد»؛ خداوند به شما اعلام کرد (لغويين مي‌گويند تأذّن و أذن يک معني دارند. البته لسان العرب از بعضي مفسرين نقل مي‌کند و مي‌گويد «تأذّن» را در همه جا بکار نمي‌برند، بلکه براي تهديد بکار مي‌برند. «تأذنّ» با «أذن» فرق دارد. تأذّن در تهديد بکار مي‌رود). خداوند مي‌فرمايند اگر شکر کنيد، نعمت افزون مي‌شود و اگر کفران کنيد، عذاب بر شما شديد است.

اين بيان امام هشتم به ما اين نکته را درس مي‌دهد که بايد هم دنيا و هم آخرت اين دنيا را ديد. اگر انسان زندگي را به صورت شبانه روز ببيند، مشروط بر اينکه انسان خودش مقصر نباشد و ببيند که اين چيزي که دارد، براساس آنچه خداوند براي او قرار داده است، مي‌باشد؛ اين زندگي، زندگي پاکيزه‌اي است. جامعه اگر بر اين اساس حرکت کند که عمل و پاداش و کيفر، برزخ و قيامت را همه را يکجا حساب کند، اين جامعه جامعه با صلاحيتي است.

و لذا امام هشتم(ع) روي اين نکته تأکيد دارند. مي‌فرمايند مي‌خواهي مثل ملوک باشي؟ مثل کساني باشي که سرمايه، قدرت و مالشان در اختيار هواي نفسشان است، باشي؟ اگر چنين باشي آخرتت را از دست داده‌اي. ولي اين مرد گفت نه.

انسان بايد همه نعمتهايش را در راه خدا خرج کند که اين کار ارزش دارد.

يک بياني از پيامبر اکرم(ص) عرض مي‌کنم. اين بيان را فيض اعلي الله مقامه در محجة البيضاء در باب شکر آورده است و آن اينست که انسان چگونه شکر کند؟

مي‌گويد اگر آدمي به نعمتها و منعم توجه کند، و توجه به اين نکته داشته باشد که اين نعمتها همه از خداست و رحمت و عنايت است، اين نعمتها را در راه خدا قرار مي‌دهد و شکر مي‌کند. علم، مال مثل حيوان وحشي هستند که اگر عنان نداشته باشند، آدمي را پرت مي‌کند. وقتي انسان اين اسب خود را با عنان کنترل کرد، آن وقت آن نعمت را در مسير خودش قرار مي‌دهد.

 آن حديث اينست: اگر کسي در دنيا به مادون خود نگاه کند، و در آخرت و معنويات به مافوق خود نگاه کند، خداوند متعال او را صابر و شاکر مي‌داند؛ ولي اگر برخلاف اين در دنيا به مافوق توجه کند و در دين و معنويات به مادون نگاه کند، خداي متعال آن را کفر نعمت حساب مي‌کند.

هميشه انسان بايد براي کمالات و مسائل ديني به بالا نگاه کند؛ در صداقت و امانت بيشتر، در توجه به نماز راسختر و عاشقتر مي‌شود و در مسئله دنيا بگويد شرايط اين است که خدا چنين تقدير کرده است.

 اين روايت در محجة البيضاء فيض است. آمده است: «نظر بالدنيا الا من هو دونه و نظر في الدين الا من هو فوقه، کتب الله صابرا شاکرا»؛ کسي که در دنيا به پايين دست نگاه کرد و در آخرت و مسائل ديني به بالا دست نگاه کرد، خداوند براي او صبر و شکيبايي مي‌نويسد.

بعد فيض مي‌گويد آنان که بصيرت دارند و بصيرند، عنايات خدا را مي‌بينند، ولي آنان که در غفلت هستند بايد راهي پيدا کنند و از غفلت بيرون بيايند. فيض مي‌گويد به تشييع جنازه بروند، به قبرستان به زيارت اموات بروند، به ديدن بيماران در بيمارستان بروند. بعد از ديدن آنها هم دعا کنند و هم شکر خدا را به جا بياورند. با اين بيان خود را در مسير صحيح قرار دهند.

به قول مولانا اگر راست را در ترازو قرار دهيم، آن ترازو درست و راست را به ما نشان مي‌دهد. اگر کج در ترازو قرار دهيم، ترازو هم به ما کج نشان مي‌دهد.

                               هم ترازو را ترازو راست کرد               هم ترازو را ترازو کاست کرد

ترازو را بايد درست کرد. کسي که مقام و ثروت دارد، ببيند که چگونه بايد خرج کند. امام رضا(ع) وليّ خداوند که قرب به حق دارد، مرّبي و معلّم است و راه حق پرستي را معرفي و بيان مي‌کند. اين راه است که به انسان ارزش مي‌دهد. اين راه است که مقام را براي انسان به ارمغان مي‌آورد.

چگونه مي‌خواهي در قيامت ترازويت راست باشد؟ معلوم است که «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ» چون ترازو راست است. «وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديد»[3]

خودم و همه عزيزان را به ورع و تقوا توصيه مي‌کنم و از خداوند مي‌خواهم که ما هميشه شاکر باشيم. نعمتها و الطاف خدا را ببينيم. الطافش را ببينيم. ما در شبانه روز ده بار اياک نعبد و اياک نستعين مي‌گوييم، از خداوند ياري بگيريم.

 

خطبه دوم:

قال الله العظيم: «سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهيد»[4]

خودم و عزيزان را به ورع و تقوا توصيه مي‌کنم. اين آيه شريفه را در خطبه قبل عرض کردم. مفسرين تفاسير زيادي درباره اين آيه دارند. مفسرين اين آيه را درباره قيام حضرت حجت بن الحسن المهدي(ع) مي‌دانند. آيه شريفه مي‌فرمايد: ما در آينده حوادثي را که در آفاق رخ مي‌دهد را نشان خواهيم داد که چه حوادثي رخ مي‌دهد و خداوند چه حوادثي در آفاق مي‌شکافد. آن وقت آفاق هم دگرگون خواهد شد. اين حوادث همچون استعمارها و استثمارها، ناامنيها، ظلمها و جنايات را در دنيا مي‌بينيم، ولي خداوند اين حوادث را خواهد شکست و شکسته شدن اين به دست وليّ خدا حضرت مهدي صورت خواهد گرفت.

اينکه امام کاظم(ع) مي‌فرمايند در عصر حجت بن الحسن المهدي فرزند ما اتفاق مي‌افتد، حضرت مي‌خواهند اوج اين اتفاق را بيان کنند. والا در طول تاريخ چنين بوده است. در زمان انبياء، انبياء هم چنين بودند. حضرت مي‌خواهند اوج مطلب را بيان کنند. وگرنه حتي در زمان امام رضا(ع) هم آمده است که مأمون امام رضا را به وليعهدي خود مجبور کرد و با جبر ايشان را به ايران آوردند. نماز عيد امام رضا را سني و شيعه مي‌نويسند. وقتي امام رضا براي نماز عيد خواستند حرکت کنند به خاطر عظمتي که حضرت پيدا کرده بودند، مأمون گفت ما به شما زحمت نمي‌دهيم و پيام داد تا امام رضا برگردند. در همينجا خداوند مأمون را رسوا کرد. امروز که از وفات امام رضا در سال 202 يا 203 هجري قمري گذشته و بيش از 12 قرن گذشته، شخصيت علي بن موسي الرضا(ع) و همه ائمه درخشان است و بني اميه و بني عباس به زباله‌دان تاريخ پيوسته‌اند. اوج اين اتفاقات در زمان امام زمان اتفاق مي‌افتد. امام زمان(ع) همه نقشه دشمنان را بر هم خواهد زد. اين روزها مي‌بينيم آل سعود که خود را خادم حرمين شريفين مي‌داند، اين روزها چه جنايات و بلاهايي بر کشورهاي مختلف آورد. ولي خداي متعال چهره هاي زشت آنان را نشان داد که چه مي‌کنند. چگونه داعش را تربيت و تقويت مي‌کنند. آمريکا و صهيونيست خواستند دنياي اسلام را از بين ببرند. با پول آل سعود بلاهايي بر سر دنياي اسلام مي‌آورند. از يک طرف يمن و سوريه و عراق، از طرف ديگر فلسطين و لبنان. اين وضع دنيا است، وليکن اين آيه شريفه «سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهيد» بشارتي دارد که بر همه حق آشکار خواهد شد که راه چيست و چگونه بايد حرکت کرد.

کاش دنياي اسلام مثل شيعه به امام عصر(ع) توجه مي‌کرد. البته تمام دنياي اسلام به قيامت حضرت مهدي(عج) معتقدند، ولي اينکه الآن حاضر است، به دنيا آمده است و دنيا را رصد مي‌کند، نقشه‌هاي دشمنان را مي‌بيند و اوضاع جهان را مي‌بيند مختص شيعه است.

البته عده‌اي از علماي اهل سنت هستند که با شيعه هماهنگ هستند که حضرت به دنيا آمده است و در پس پرده غيب است. انتظار و مسأله ولايت فقيه ايران را بحمدلله جزيره امن در ميان بلاد مسلمين قرار داده است. من به جهان اسلام توصيه مي‌کنم روايات را با دقت مطالعه کنند. انتظار را در مساجد و نماز جمعه‌ها مطرح کنند. دل يک ميليارد و هفتصد ميليون مسلمان را به آينده‌اي روشن اميدوار کنند. مردم را اميدوار کنند. اگر مردم حجاز چنين اعتقادي داشتند، افراد جاني و خائني چون آل سعود بر مسلمانان حجاز حکومت نمي‌کردند. بهرحال اين مطلب مهمي است که جهان اسلام بايد به سمت انتظار برود. اين کشور بحمدلله چنين است. شيعيان نقاط ديگر هم چنين است. ولي اين نکته هم مهم است که بايد طوري عمل کرد که بيگانه بر جامعه اسلامي مسلط نشود.

اين نکته‌اي که رهبر عزيزمان فرمودند اقتصاد مقاومتي بسيار مهم است. اقتصاد شاهرگ است. ملت مسلمان نبايد فقير باشد. بايد غني باشيم. نياز به بيگانه نداشته باشد. آنچه به اشاره درباره اقتصاد مقاومتي عرض مي‌کنم اينست که ما بايد از اسراف و تبذير بپرهيزيم. قرآن کريم درباره تبذير مي‌گويد: «إِنَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطين‏»[5] يعني کساني که تبذير مي‌کنند، برادران شيطانند؛ يعني کساني که بذر را خراب مي‌کنند (بذرافشاني مي‌کنند ولي نه در زمين مساعد بلکه بذر را دور مي‌ريزند، آنان که غذا و نان را دور مي‌ريزند از برادران شيطان هستند). در آمار آمده است که کشور ما 5 برابر کشورهاي ديگر مصرف نان دارد. بيشتر نانها دور ريخته مي‌شود. اينها تبذير است. تعبير قرآن عجيب است.

يعني آن کشاورزي که گندم را بذر مي‌کند تا تمام صحرا گندم بشود زحمت مي‌کشد. ولي کسي که دور مي‌ريزد، کار شيطان را مي‌کند و اين بذر را دور مي‌ريزد. کار شيطان هم اينست که فکرش را در انسانها توسعه بدهد. انسان هم در مهمانيها اين اسراف را توسعه مي‌دهد. برنج، نان و غذا را دور مي‌ريزند. تبذير به معناي دور ريختن است. به معنا اينست که انسان دارد غذا را از بين مي‌برد. در مورد برق هم همينطور است. نه تنها بايد در زمان عادي، بلکه بايد در اوج مصرف، از مصرف برق زياد خودداري کنيم. حتي مردم بايد در زمان مصرف عادي هم از اسراف زياد خودداري کنند.  چرا مصرف برق کشور ما 3 برابر سرانه برقهاي ديگر کشورها باشد! چرا اين همه مصرف و خرج داريم؟ قرآن فرموده «إِنَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطين‏»[6] آنهايي که چراغ برق را در خانه روشن مي‌گذارند و بيرون مي‌روند يا به مسافرت مي‌روند اينها همه اسراف است.

بنده توصيه‌اي به صدا و سيما و دولت محترم دارم. آمار را به دقت بنگرند. مجلس محترم بررسي کند. قيمت را بررسي کنند. بايد مردم بدانند چه خبر است. بايد بدانند که دارند انرژي را از بين مي‌برند. چه بسا دادن اين اطلاعات به مردم اثرگذار باشد. خودم و همه عزيزان را به ورع و تقوا توصيه مي‌کنم. اميدوارم ما جامعه‌اي قوي و رشيد داشته باشيم . انشاء الله ما با سياست و اقتصاد و اخلاق سالم و درست در مقابل دشمنان بايستيم. با سياست علوي و اسلامي و سياستي که امام راحل تفسير فرمودند و رهبر معظم انقلاب تفسير مي‌کنند، در مسائل سياسي، اقتصادي و اخلاقي با سياستهاي ايشان حرکت کنيم. مخصوصاً دانشگاه‌ها و نسل جوان کمک کنند. انشاء الله جزء منتظران امام زمان(ع) باشيم.   

 

منابع:


[1]. ابراهيم، آيه 7.

[2]. مرآه العقول في شرح أخبار آل الرسول / ج‏26 /ص 509 / الحديث 546

[3]. ابراهيم، آيه 7.

[4]. فصلت،آيه 53.

[5]. اسراء، آيه 27.

[6]. اسراء، آيه 27.

 


Rss Services Print  - (6 Body)  Visitor Count: 1060
Add Comments
Name:
Email:  
User Comments:
کد امنیتی: تصویر امنیتیتغییر عکس